MİMARLIK
379
EYLÜL-EKİM 2014
 
MİMARLIK'tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

YAYINLAR

  • Dilsiz Anıtlar
    Melih Emre Acar, Arş. Gör., Osmangazi Üniversitesi, Mimarlık Bölümü



KÜNYE
YARIŞMA

Roboski Müzesi ve Anma Yeri

28 Aralık 2011 tarihinde Şırnak’ın Uludere ilçesi Roboskî köyünde yaşananlar üzerine farklı paydaşların biraraya gelmesiyle kurulan Roboskî Müzesi girişimi tarafından, Roboskîli ailelerinin  “hafıza, yüzleşme ve dayanışma” yapısı talepleri üzerine Roboski Müzesi ve Anma Yeri Mimari Tasarım Yarışması düzenlendi. Ulusal, serbest ve iki aşamalı olarak açılan yarışmaya katılacak olan projelerin; kazanan yapının sınırlı finansal olanaklarla ve gönüllü işgücü katılımı ile hayata geçirileceğini dikkate alarak, tasarım sürecinde müzenin inşaat alanı kadar yapım maliyetinin düşüklüğü ve inşa kolaylığını da esas alması; verili mekân ihtiyaçlarının ötesinde, Roboskî Müzesi’nin birincil “işlev”inin, yoğun duygusal beklentileri karşılamak ve buna karşılık gelen anlam katmanını, mekânsal ilişkiler açısından kurmak olduğunu dikkate alması önerildi. Yarışma sonucu birinci aşamada değerlendirmeye alınan 25 projeden 5’i ikinci aşamaya geçmeye hak kazandı. İkinci aşamada yapılan çalıştay sonrasında birincilik ödülü belirlendi ve diğer 4 projeye eşdeğer başarı ödülü verildi.

DANIŞMAN JÜRİ ÜYELERİ

Hikmet Alma, Ferhat Encü, Mercan Encü, Reber Encü, Veli Encü, Zeki Torun (Roboskili Ailelerin Temsilcileri)

Abdurrahman Adıyan (Şair)

Ayhan Bilgen (İnsan Hakları Savunucusu)

Tahir Elçi (Avukat, Diyarbakır Barosu Başkanı)

Abdülrezzak İlge (Ressam)

Ioanna Kuçuradi (Prof. Dr., Maltepe Üniversitesi İnsan Hakları Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü)

Emine İncirlioğlu Onaran (Prof. Dr., Mimar, Antropolog)

Hüsnü Öndül (Hukukçu, İnsan hakları savunucusu, İnsan Haklar Ortak Platformu)

Filinta Önal (Heykel Sanatçısı)

Mithat Sancar (Prof. Dr., AÜ Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi)

Mustafa Sarısülük (Ethem Sarısülük'ün Kardeşi)

Gökçer Tahincioğlu (Gazeteci, Milliyet Gazetesi Ankara Haber Müdürü)

Ahmet Faruk Ünsal (MAZLUM-DER Genel Başkanı)


ASLİ JÜRİ ÜYELERİ

Aydan Balamir (Prof. Dr., Mimar)

Ali Cengizkan (Prof. Dr., Mimar)

H. Sinan Omacan (Mimar)

Zeynep Onur (Prof. Dr., Mimar)

M. Ziya Tanalı (Mimar)

M. Murat Uluğ (Yrd. Doç. Dr., Mimar)

V. Turgay Ateş (Dr., Şehir Plancısı)


YEDEK JÜRİ ÜYELERİ

Erhan Akça (Mimar)

Bilge İmamoğlu (Mimar)


RAPORTÖRLER

Sevinç Başköy (Mimar), Mehmet Onur Yılmaz (Mimar)


1.ÖDÜL

OZAN ÖZTEPE mimar, DERYA EKİM ÖZTEPE mimar

Yardımcılar: Deniz Ekim Çubukçu, Zsofia Török

Danışmanlar: İsmail Yıldırım, Ressam, Aba Müslim Çelik, Erkut Tokman

PROJE RAPORUNDAN

Roboski'de inşa edilmesi planlanan müze tüm Türkiye vatandaşlarının paylaşabileceği ortak bir değer olmalıdır. Ötekileştirmeden herkesi kucaklamalıdır. Geçmiş, her zaman anılması gereken bir bilgi olarak muhafaza edilmeli; gelecek ise, bugünden kurgulanmalıdır. Roboski Müzesi geleceğin ortak bir şekilde kurgulanması için mekân yaratmalıdır. Her perşembe günü katliamda yakınlarını kaybeden aileler acılarını paylaşmak için biraraya gelerek mezarlık ziyareti yapmaktadırlar. Yeni tasarlanacak yapı bu ritüelin devamlılığına katkıda bulunmalıdır. Bu gözlem doğrultusunda önerilen tasarımda ritüelin gerçekleştirildiği yaya aksı müze ile kesiştirilerek müze mekânının ritüelin bir parçası olması amaçlanmıştır. Mezar Alanı’na ve Anma Alanı’na geçişler müzenin çatısı altından sürdürülecektir. Anma Alanı ise Müze ile Mezar Alanı arasında bir toplanma alanı ve ritüel aksının üzerinde bir geçiş alanıdır. Araziye dik yerleşen Müze’nin birleştirici çatısı anıtın bulunduğu vistaya doğru açımlanarak yüzünü tepeye döner. Böylece yapı doğu rampasına dayanarak Anıt yönünde geniş bir Anma Alanı’na doğru açılır. […] Mimari tasarımda arazinin mevcut coğrafi yapısı ve eğimli topografyası değerlendirilerek yapı toprağa gömülmüştür. Arazinin eğimine dayanan rampa yapıyı üst kotta açığa çıkartır ve doğal ışıktan faydalanılır. Mimari malzeme olarak zeminlerde ve alt kat duvarlarında yere özgü doğal taş kullanılarak çevrenin doğal dokusu ile uyumu düşünülmüştür. Yapının arazide konumlandırılışı, ev imgesi ve malzeme kullanımı alçakgönüllü bir mimari dil sunar. Yaya aksı üzerindeki Brüt beton çatı ise yapının "dik duruşu"na karşılık olarak mimari anlama katkı sağlar.


EŞDEĞER ÖDÜL

SIDDIK GÜVENDİ mimar, BARIŞ DEMİR mimar, TUNA HAN KOÇ mimar

Yardımcılar: Başak Çelik, İffet Huban


EŞDEĞER ÖDÜL

EMRAH MEHMET GÜLLÜOĞLU mimar, EREN TÜMER mimar, CAN DURMUŞOĞLU mimar


EŞDEĞER ÖDÜL

Y. KENAN GÜVENÇ mimar, İREM USLU mimar, İBRAHİM TÜRKERİ mimar, EMRE DEMİRTAŞ mimar, EMRE ÖZTÜRK tasarımcı, DENİZ KILIÇ mimar, ADİL TUFAN MENEKŞE tasarımcı, NEŞ'E NUR AKKAYA mimar, CANSU UZUN tasarımcı, BENGİ NAR mimar, JÜLİDE YAĞMUR PEKER mimar

Yardımcılar: Seda Özçetin, Kemal Reçber, Gönül Budancamanak, Anıl Korkmaz, Müge Ecel, No'ora J. Jalal, Fatih M. İpek, Burçin Şen, İbrahim Özsakallı

Danışman: Emre Kisalı


EŞDEĞER ÖDÜL

CİHAN SEVİNDİK mimar, DOĞAN TÜRKKAN mimar-İnşaat Mühendisi

Yardımcılar: Sinan Tuncer, Birsel Saygılı

Bu icerik 2999 defa görüntülenmiştir.