328
MART-NİSAN 2006
 

İNGİLİZCE ÖZET / ENGLISH SUMMARY

TÜRKÇE ÖZET

MİMARLIK DÜNYASINDAN

YAYINLAR

MİMARLIK’tan 328



KÜNYE
YARIŞMA

İSTANBUL DENİZ MÜZESİ ULUSAL

“İstanbul Deniz Müzesi’nde sergilenen eserler Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’nın olduğu kadar Türk ulusunun ve Türk Denizcilik Tarihinin de kıymet biçilemez mirası olup, bu kültürel birikimin gelecek nesillere aktarılması kutsal bir görevdir. Dünyada bir örneği daha olmayan, saltanat kayıklarının taşıdıkları tarihsel ve anlamsal değere layık sergileme koşullarını sağlamak amacıyla açılan yarışma, denizcilik kültürümüzün bu eşsiz eserleri için gerek fiziksel koşullar, gerekse algılama koşulları bağlamında optimum sergileme olanağı sunabilmek, ekonomik, çağdaş ve uygulanabilir çözümler ortaya konmasına olanak sağlamayı hedeflemektedir.”

TC Deniz Kuvvetleri Komutanlığı tarafından, serbest, ulusal ve tek kademeli olarak açılan yarışma 18 Ağustos 2005 tarihinde sonuçlandı. Jüri değerlendirmesi sonrasında 3 proje ödüle, 5 proje mansiyona değer görüldü.

DANIŞMAN JÜRİ ÜYELERİ

Tomur Atagök (Prof. Dr.), Y. Bülent Aksaray (Dz. Kd. Albay), Aydın Soğukpınar (Müh. Yarbay), Ayla Ayyıldız Potur (Y. Mimar), Yasemin Tüfekçi Uğur (Mimar)

ASLİ JÜRİ ÜYELERİ

Jüri Başkanı

Mete Ünal (Prof., Mimar)

Afife Batur (Prof. Dr., Mimar), Mine İnceoğlu (Prof. Dr., Mimar),

İhsan Mungan (Prof. Dr., İnş. Müh.), Hüseyin Kahvecioğlu (Yrd. Doç. Dr., Mimar)

YEDEK JÜRİ ÜYELERİ

Kaya Özgen (Prof. Dr., İnş. Müh.), Yıldız Salman (Yrd. Doç. Dr., Mimar),

Oğuz Özer (Yrd. Doç. Dr., Mimar)

RAPORTÖRLER

Esin Dokuyucu (Y. Mimar), Metin Kaplan (İnş. Müh.)

1. ÖDÜL

MEHMET V. KÜTÜKÇÜOĞLU y. mimar, HAŞİM ERTUĞ UÇAR y. mimar, HANDE KÖKSAL mimar

Yardımcılar: Mert Üçer, Mehmet Alper Kiremitçi, Yıldız Aslandoğan

MİMARİ AÇIKLAMA RAPORUNDAN

Beşiktaş’taki mevcut Deniz Müzesi, İstanbul’un merkezinde kaybolmuş, unutulmuş bir komplekstir. Geliştirilen öneri, kuytuda kalmış paha biçilmez içeriğiyle beraber, İstanbul Boğazı kıyısındaki bu alanı şehrin kullanımına sokar. (...) Tasarlanan yeni İstanbul Deniz Müzesi kompleksi, açık hava sergi alanı olarak değerlendirilen bir avlunun etrafında kurgulanır. Kayıkhane İstanbul Deniz Müzesi’nin ana koleksiyonunun sergilendiği mekândır. Kayıkhane, en batıda Kadırga’nın sergilendiği ilk holden en doğuda çelik köprüyle bölünen son hole kadar denize uzanan parmaklar olarak şekillenir. Eski hayatlarında olduğu gibi rıhtıma dizilen kayıklar denize dönmek ister.

JÜRİ RAPORUNDAN

Müzenin genel sergileme konseptinin bina formu, iç mekân kurgusu ve dışa yansımasındaki sadelik ve başarı; Dolmabahçe Caddesi üzerinden yaklaşımda ve girişte oluşturulan etkili kamusal alan; seçilen taşıyıcı sistem kurgusunun olanaklı kıldığı kesintisiz sergileme ortamı; bina strüktürü ile bu kurgunun özgün ve başarılı bir şekilde bütünleştirilmesi; oluşturulan galerili iç mekân kurgusunun sunduğu çok boyutlu algılama olanağı; saltanat kayıklarının sergilenmesi üzerine geliştirilen kavramsal yaklaşımın mekânda somutlaştırılabilmesindeki başarı; deniz cephesindeki su unsurunun kayıkların sergilendiği mekânda yaratacağı yansımaların mekâna katkısı; deniz cephesinde kayıkların ölçülü bir şekilde dışardan algılanma olanağının sunulmasının başarılı bulunması nedeniyle...

2. ÖDÜL

CEM İLHAN y. mimar, TÜLİN HADİ y. mimar

Yardımcılar: H. Arcan Aksakaloğlu, Şefika Ayşenur Güner

JÜRİ RAPORUNDAN

Genel sergileme mantığı ve kurgusu; tarihî kadırganın özelleşmiş yeri ve açık sergi alanları ile kurduğu görsel ilişki; açık alanlarda yer alan su öğesinin iç mekânlarla bütünleşmesi; müzecilik açısından uygun ortamın iyi koşullarda sağlanabilmiş olması; araziye yayılan kitlenin yer yer boşaltılarak hafifletilmesinin olumlu bulunması nedeniyle...

3. ÖDÜL

DİLEK TOPUZ DERMAN mimar, FIRAT GÜLMEZ mimar, CİHAN SİNAN BOSTANCI mimar

JÜRİ RAPORUNDAN

Binanın çözümündeki minimalist ve sade yaklaşım; buna bağlı olarak elde edilen zengin yeşil alanlar ve dış mekânlar; kayıkların kendilerine özel mekânlarda ayrı ayrı sergilenmesi; şeffaf bırakılan dış çeperlerin ziyaretçilere iç dolaşım sırasında da açık sergi alanlarını algılama olanağı sunması nedeniyle...

MANSİYON

DENİZ ASLAN y. mimar, ELİF ÇELİK mimar, BARIŞ YÜKSEL mimar, CEREN HANCIOĞLU mimar

Yardımcılar: Murat Çetin, Caner Ölçüşanlar, Ekin H., Zeynep Ergun

JÜRİ RAPORUNDAN

Binanın genel olarak taşıdığı plastik değer; zemini üçüncü boyuta taşımasına bağlı olarak bina üzerinde oluşturulan yeşil alanların açık alanlara getirdiği zenginlik; ağaçları korumadaki duyarlılık ve bunun giriş holüne getirdiği olumlu etki; sergilemede kayıklar için yaratılan özel mekânların özgünlüğü ve sağladıkları algısal olanaklar olumlu bulunmuştur.

MANSİYON

CÜNEYT AKBULUT mimar

JÜRİ RAPORUNDAN

Tarihî kayıkların sergilenişi konusuna getirilen değişik kavramsal yaklaşım ve bunun sergileme kurgusuna yansıtılışı; elde edilen bütüncül iç mekânda düşey sirkülasyon elemanları ile elde edilen dinamizm; bırakılan dış mekânla bütünleşme; anıt meydanı ile kurulan ilişki; açık alanlardaki su elemanının kullanımındaki düşüncelerin olumlu yansıtılması nedeniyle...

MANSİYON

ZEKİ ŞERİFOĞLU y. mimar

Danışman: İlhan Altan

Yardımcılar: Kağan Kılıç, Rahmi Gümrükçü, Cengiz Ayyıldız, Birsen Bozkurt, Belma Şerifoğlu

MANSİYON

RECEP ÜSTÜN mimar, BERNA ÜSTÜN y. mimar

Yardımcılar: İlker Kökçü, Serhat Ateşoğlu, Abdülrezzak Irmak, Z. Özün Karadeniz, Evrim Elevli, Zolbo Baterzevzeg, Cengiz Çalık, Derya Şahbaz

MANSİYON

SEMRA AYDINLI y. mimar, ÖZLEM BERBER y. mimar, MÜGE BELEK FİALHO TEİXEİRA y. mimar, ESRA KAHVECİ y. mimar, NİL AYNALI mimar

Danışmanlar: Frederico Fialho Leandro Alves Teixeira, Ahmet Arısoy, Oğuz Cem Çelik, Cem Altun

Yardımcılar: Öznur Berber, Fatih Yazıcıoğlu

Bu icerik 6686 defa görüntülenmiştir.