MİMARLIK
391
EYLÜL-EKİM 2016
 
MİMARLIK'tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

  • Tını
    Esra Sakınç, Dr., Mimar

  • Divalar Gitmez
    Şengül Öymen Gür, Prof. Dr., Beykent Üniversitesi, Mimarlık Bölümü

YAYINLAR



KÜNYE
TEMA[S]

Kent Meydanında Rengârenk Bir Küre

Merve Çalışkan, Doktora Öğrencisi, İYTE Mimari Restorasyon Bölümü

GiRA, geçici ve hareketli bir enstalasyon ürünü. Sao Domingos Meydanı’na yerleştirilen bu “küre”nin dış kabuğu, her yıl 23 Haziran’da Porto’da gerçekleştirilen geleneksel Aziz John Festivali’nin (Festa de São João do Porto) en renkli “elemanı” olan rengârenk yüzlerce plastik çekiçten oluşuyor. Festival sırasında hoşlanılan kişiye vurmak için kullanılan plastik çekiçler bu projede farklı bir anlama kavuşuyor. Hem Portekizlilere hem de Porto’yu ziyaret eden turistlere kentin kamusal alanlarında coşkuyla kutlanan bu geleneği / ritüeli anımsatan tasarım, San Domingos Meydanı’nda bulunan kafelerin arasında renkliliği ve hareketliliği ile kent merkezinde “geçici” bir dokunuş yaratıyor.

Kendilerini bir araştırma ve deneyim platformu olarak tanımlayan Micro Atelier de Arquitectura e Arte (Mimarlık ve Sanat Mikro Atölyesi) ekibi GiRA’yı farklı çalışma alanları için yine farklı işbirlikleriyle oluşturmayı amaç edinmiş. Ekip, “hareket”, “etkinleştirme”, “dönüştürme”, “sahiplenme” ya da “mülkiyet” kavramları bağlamında ürettikleri projeleri, sosyal pratiklerin bağlayıcı ögelerini kullanarak kentsel peyzaj içerisindeki farklı yerlere yerleştiriyor ve bu alanları keşfetmemizi sağlıyor. Atölye ekibinin en son projesi GiRA da, bu yaklaşım doğrultusunda incelendiğinde, renkli bir küre olarak, sadece kent merkezinde yeni bir “sahne alanı” değil, aynı zamanda kentsel bir obje (landmark) olarak karşımıza çıkıyor.

Dönmesini sağlayan bir mekanizmaya sahip olan bu küre formundaki tasarım, “kullanıcı”nın bu tasarımı benimseyip onu sahiplenme duygusunu da tetikliyor. Aynı zamanda “sahip” veya “sahip”leri tarafından da manuel olarak döndürülen bu kent objesi, kent içinde oyun oynama eylemini çağrıştırır. Çünkü hem enstalasyonun yerleştirildiği meydan hem de bu objenin kent içerisinde yerleştirilme zamanı, kentin sembolü olmuş bir festivalin çağdaş tasarımcılar tarafından ele alışını simgeler.

Burada sorulması gereken soru, belki de, GiRA’nın Portekiz’de ya da herhangi bir kentte kentsel bir obje olabilme olasılığıdır. “Aziz John çekiçleri” başka bir kentte bir sahip bulabilecek midir ve Porto dışında herhangi bir sahibe aynı deneyimi yaşatabilecek midir?

 

Bu icerik 539 defa görüntülenmiştir.