DOSYA: CUMHURİYETİN İKİNCİ YÜZYILINA DOĞRU
ULUSAL MİMARLIK ÖDÜLLERİ MİMAR SİNAN BÜYÜK ÖDÜLÜ ALAN MİMARLAR
1988 > "Mimarlık mesleğine eğitim, kültür, tasarım ve yapı üretimi alanlarındaki büyük katkılarının yanısıra, toplumumuzda “Mimar” kimliğinin yerleşmesinde payı olan örnek meslek yaşamından ötürü Mimar SEDAD HAKKI ELDEM’e (1908-1988) …”
1990 > "40 yılı aşkın meslek yaşamındaki başarılı mimarlık pratiğinin yanısıra, tasarımlarında insanlığın yapısal birikimini yorumlaması, bunu yapıtlarının düşünsel ve felsefi içeriğinde yansıtması, Türkiye mimarlığını uluslararası düzeyde temsil ederek bu mimarlığın her zaman, her yönüyle gündemde kalmasını sağlaması, ve mimarlık kültür birikiminin geçmişten günümüze sürdürülmesinde gösterdiği çabalar nedeniyle TURGUT CANSEVER’e (1921-2009) …”
1992 > "40 yıldan fazla bir süreden beri gerçekleştirdiği evrensel değerdeki yapıtlarıyla, Türkiye’de mimarlığın gelişmesine katkılarda bulunan; proje çalışmalarının yanısıra, son yıllarda kurmuş olduğu Vanli Vakfı aracılığı ile mimarlık yayınları ve konferanslarıyla ülkedeki mimarlık eğitimine katkıda bulunan, ve tüm mesleki yaşamını çağdaş mimarlığın Türkiye’de en iyi biçimde gerçekleşmesine harcamış olan ŞEVKİ VANLI’ya (1926-2008) …”
1994 > "40 yılı aşkın meslek yaşamları boyunca örnek bir iş ortaklığını ve eksilmeyen bir meslek heyecanını sürdürüp, ürettikleri yüksek standartlı yapılarla Türkiye’de düzgün bina yapabilme güçlüğünün azimle aşılabileceğini göstermiş ve ülkemiz mimarlık kültürü ve mesleğine kalıcı değerler kazandırmış olan DOĞAN TEKELİ (1929-...) ve SAMİ SİSA’ya (1929-2000) …”
1996 > "Yarım asırlık meslek yaşamında ürettiği eserlerde izlenen tasarım ve ayrıntı mükemmelliğiyle ‘ustalık’ tanımlamasını örnekleyen; en verimli döneminde üstlendiği NATO mimarlığı görevini ve özel çalışmalarını yurtdışında başarıyla sürdürüp, 20 yıllık bir aradan sonra ülkesine dönerek sanatçı ve aydın kimliğiyle bütünleştirdiği meslek birikimini alçak gönüllülükle sürdürmeye devam eden, mimarlık dünyamızın saklı kalmış değerlerinden Mimar ABDURRAHMAN HANCI’ya (1923-2007) …"
1998 > “Bir kuşağın önde gelen temsilcisi olarak, benimsediği mimari ve mesleki ilkelerden, etik kurallardan hiç ödün vermeksizin sürdürdüğü uygulamaları ve aynı doğrultuda eğitime yaptığı katkılarıyla, mesleki tutarlılık ve süreklilik açısından referans konumu oluşturan Prof. NEZİH ELDEM’e (1921-2005) …”
2000 > "57 yıllık meslek yaşamında ulusal mimarlığımıza eserleri yoluyla yaptığı katkılar, yarattığı en mütevazı yapılarda dahi gösterdiği duyarlılık ve yakaladığı kalıcılık, uzun süren eğitimci yaşamı süresince kuşaklar arası iletişimin sağlanmasına katkıları, mimarlık mesleğinin örgütlenme ve kurumlaşmasına yaptığı istikrarlı katkılar nedeni ile mesleki bir referans oluşturan Prof. MARUF ÖNAL’a (1918-2010) …"
2002 > "56 yıllık mimarlık deneyimi süresince verdiği ürünlerde gözlenen geleneksel değerlerden süzülmüş seçkin arayış, tasarımdan teknolojiye geçişte gösterdiği yenilikçilik ve titizlik; eğitim alanında teori ile tasarım içiçeliğini yeni kuşaklara başarıyla kazandırmış olması; Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümü’nün yeniden yapılanma sürecindeki unutulmaz çalışmaları yanında, etik ile estetiğin birlikteliğini en önemli ilke kabul edişiyle bilinen usta mimar UTARİT İZGİ'ye (1920-2003) …"
2004 > "Meslek yaşamı boyunca ürettiği proje ve yapılarla eğitim, meslek ve kültür ortamını çok boyutlu olarak etkileyişi; tasarım ve yaşam kalitesine yönelik değerlerin toplum kültürü içinde yüceltilmesi doğrultusunda öncü çalışmaları; ve mesleğin toplumsal kabul ve saygınlık kazanmasında süreklilik gösteren çabaları nedeniyle, tüm yaşamını mimarlığa adamış olmakla tanınıp, meslek ortamında 'usta mimar' olarak bilinen BEHRUZ ÇİNİCİ'ye (1932-2011) …"
2006 > “Uzun yıllar Akademi’de sürdürdüğü eğitmen kimliğini, titiz bir uygulamacı mimar kimliği ile birleştiren; yaşamı boyunca doğal oluşumları izleyerek mimari tasarımda kanıtlayabileceği sonuçlar üzerindeki arayışından kopmayan; bilimsel ve mantıksal birikimini, özellikle yapısal ve strüktürel detay çözümlerinde nitelikli biçimde kullanan; doğal ve yapay strüktürlere karşı ilişkin sorgulayıcı sezgi ve gözlemleriyle yapılanmaya farklı bir boyut kazandırmaya çalışan; titiz ve sabırlı bir araştırmacı kimliğinin yanısıra zarif kişiliği ile tanınan usta mimar HAMDİ ŞENSOY’a (1925-2018) …”
2008 > “Mimarlık mesleğine mimar, eğitimci, eleştirmen, yazar, yönetici olarak yaptığı çok boyutlu katkının yanısıra, meslek hayatı süresince gerek mimarlık ürününün kalitesine yönelik sürdürdüğü taviz vermez tutum, gerekse mimarlığın eleştirel kültürünün yerleşmesine katkıları, yapıtlarının barındırdığı arka plan düşünce zenginliği, ince ayrıntı kalitesi, yalın bir mimari dil ile ulaşılan zenginliği öncelikli kılan kararlı tutumu nedeniyle, ZİYA TANALI’ya (1943-2018) ...”
2010 > “Meslek yaşamının ilk yıllarından başlayarak gerçekleştirdiği nitelikli ve özgün yapıları ile mimarlık ortamımızda haklı ve saygın bir yer edinmesi; özgün yapılarıyla uluslararası mimarlık ortamında ülkemizi temsil etmesi; hemen hemen tüm yapıları geniş ölçüde yayımlanan ve yapıları, mesleki konuşmaları, yazıları ve uygulamalarında aradığı yüksek kaliteden taviz vermeyen kişiliği ile kendisinden sonra gelen kuşaklara örnek olması nedeniyle MEHMET KONURALP’e (1939-...) …”
2012 > "Gerek mimarlık alanındaki uygulamaları, gerek eğitimci kişiliği ve sivil toplum örgütlerindeki katkıları ile mimarlık ortamına çok boyutlu katkı sağlayan, uluslararası ortamda ve farklı coğrafyalarda gerçekleştirdiği projelerle Türkiye mimarlığını başarılı biçimde temsil eden, mütevazı kişiliği ve titiz kalite anlayışı ile kendisinden sonra gelen kuşaklara örnek olan, sergi ve yayınlarla uygulamalarını ve düşüncelerini mimarlık ortamı ile paylaşan ERKUT ŞAHİNBAŞ'a (1936-...) ..."
2014 > "Meslek yaşamı boyunca mimarlığı bir kültürel üretim alanı olarak algılayışı, doğaya ve yapılı çevreye olan saygılı duruşu, meslek örgütlenmesindeki özverili çabaları, eğitim alanına verdiği katkılar, gelecek nesillere örnek teşkil eden meslek etiği tutumu, tekil yapıdan kent ölçeğine uzanan ve geniş bir yelpazede çeşitlenen duyarlı çözümleri, bitmez tükenmez enerjisi, mütevazı kişiliği yanında kararlı ve tutarlı tavrı nedeniyle, ERSEN GÜRSEL'e (1939-...) ..."
2016 > "Kütüphanesi ve arşiv birikimi açısından zengin işliği ve mimari söylemiyle pek çok mimara yıllarca ikinci bir okul olan; yurtiçinde ve dışında verdiği seminerler, konferanslarla, yayımladığı makale ve kitaplarıyla mimarlık kültürünün, özellikle de Anadolu kültürünün tanınması için soluksuz uğraş veren; birikimini köşe yazılarıyla, şiir ve çocuk kitaplarıyla, çevirileriyle geniş kitlelere taşıyan; aralarında mimarlık tarihimizin mihenk taşlarından biri olan Türk Dil Kurumu Binası dahil olmak üzere pek çok değerli yapı tasarlayan; Türkiye ile diğer ülkeler arasında dostluk köprüleri kuran; insanın yaşadığı yere, çevresine sahip çıkmasının önemini her fırsatta vurgulayan, bu bağlamda mimarın yaşadığı ortama sivil örgütlenmelerle çok şey katabileceğini gösteren (Kuzguncuk örneği); ilk günkü mimarlık heyecanını bugün de sürdüren ve birikimini büyük bir tutkuyla paylaşmaya devam eden CENGİZ BEKTAŞ'a (1934-2020) …"
2018 > “Profesyoneller arasında amansız bir tanıtım savaşının öne çıktığı zamanımızda, sessiz sedasız işini yapan, 1970’lerden bugüne tasarlayan ve inşa eden, nicelikten ve boyuttan çok, mimarlığa olan bağlılığıyla kendini meslek çevresine kabul ettirmiş, saygın bir isimdir Şevki Pekin. Onun ürünlerinin ardında, gündelik eğilimlerin ve çarpıcı biçimlerin peşinde sürüklenmeyi değil, tasarıma verdiği emeği görürüz. Kendinden ve birikiminden yola çıkarak “arayış” onun ürün toplamında öne çıkan kavramdır. Her işinin ardında, sabırla en doğrusu aranan, giderek olgunlaşan bir tasarım süreci vardır. Bu nedenle yapıları ve tasarımları, ancak mimarca bir okumayla ve zaman içinde kendini ele verir. Mimarlığın onu üreten özneyle telaşsız ve sessizce oluşan bir bağı olduğunu bize hatırlatan ve kişiliğiyle de bu alçak gönüllüğü yansıtan ŞEVKİ PEKİN’e (1946-2020) ..”
2020 > “20. yüzyılın ortasından itibaren, modern mimarlığın ilkelerini içselleştirip kendi tasarım dünyasında yorumlayan; yaklaşık yetmiş yıllık meslek hayatı boyunca üretimlerini sessiz sedasız hayata geçirmiş, üstelik bu üretimlerin her noktasına vâkıf, her detayını dert edinmiş bir çaba var arka planda. Tüm bunları yaparken, yapan-yaptıran arasındaki genellikle gerilimli olan süreci medeni ilişkilerle kotarabilme çabasının, ülkemiz koşulları düşünüldüğünde farklı bir motivasyon gerektirdiği söylenebilir. Usta-çırak ilişkisi içinde gelişen mimarlık anlayışının son temsilcilerinden olan Yaubyan, meslek yaşamı boyunca görünür olma kaygısını asla taşımamış; yaşamını ve mimarlığını gündelik hayat pragmatizminin dışında tutabilmiş; kendi halinde, dingin ve son derece mütevazı fakat aynı zamanda tavizsiz tavrıyla mimarlık pratiğini -ölçeği ve konusu ne olursa olsun- nitelikli üretim üzerine kurgulamıştır. Türkiye’de modern mimarlığın sessiz ve üretken temsilcilerinden NİŞAN YAUBYAN’a (1928-2022) …”
2022 > “Tasarımcılarından olduğu binalar arasında yakın dönem Türkiye mimarlık tarihinde önemli yere sahip eserlerin yer almasının yanı sıra, aktif mimarlık yaşamı boyunca kentsel ölçekten mekânsal ölçeğe kadar geniş bir yelpazede yüksek nitelikte işlere imza atan; mesleki faaliyetlerine paralel olarak, farklı mimarlık okullarında sürdürdüğü stüdyo yürütücülükleriyle eğitim alanında da yer alan; mimarlığın görünür yüzü olan bina tasarımının geri planındaki düşünsel, entelektüel ve hayata dair geniş alanı, kendi zengin deneyimleri ve birikimleri üzerinden gelecek kuşaklara aktaran; öne çıkma endişesi taşımaksızın, büyük bir tevazu ve samimiyetle, yaptığı işin niteliğine ve mimarlığa katkısına odaklanan; mesleğe adım attığı 1960’lı yıllardan bu yana üretimlerindeki titizliği, ilke ve değerlerinden taviz vermeyen güçlü ve kararlı duruşu ile “rol model” olan SEVİNÇ HADİ’ye (1934-...) …”
Bu icerik 1726 defa görüntülenmiştir.