341
MAYIS-HAZİRAN 2008
 
MİMARLIK'tan
MİMARLIK DÜNYASINDAN

ÖDÜL

ETKİNLİK

GÜNCEL

DOSYA: Söylem ve Mimarlık

YARIŞMA

MİMARLIK ELEŞTİRİSİ

CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI

MEA ARCHITECTURA MEA CULPA

İNGİLİZCE ÖZET / ENGLISH SUMMARY

TÜRKÇE ÖZET

YAYINLAR




KÜNYE
MİMARLIK'tan
N. Müge Cengizkan

1980'lere doğru mimarlık üzerine daha az manifesto yazılır oldu. Profesyonel mimarlardan çok, mimarlık tarihçi ve eleştirmenlerince üretilen manifestolar, dönemin yayınlarından sıklıkla izlenebiliyordu. Koolhaas, en son manifestoyu Venturi'nin yazdığını söyleyerek, bir anlamda "manifesto çağı"nın sona erdiğini ilan ediyordu. 1990'larda ise, artık daha az rastladığımız manifestoları, bunların biraya getirildiği derlemelerden takip etmeye başladık. 2000'lerde adına "manifesto" denmeyen metinler, sıklıkla profesyonel mimarların söylemleri arasına sıkışmış biçimde manifestovari metinlerle karşımıza çıkmaya başladı.  

 

MİMARLIK, bu sayısında mimarlık ve söylem ilişkisini ele alıyor. Dosyanın editörü Gürhan Tümer, dosyaya bir "manifesto" yazarak giriyor: "Söylem Üzerine Manifesto." Dosyanın konusu olan "söylem" kavramını tanımlayarak, söylemin işlevini ve yaratıcı yönünü ortaya koyuyor. Mimarlık söylemini farklı bağlamlar içinde ele alan dosyanın yazarları, söylemin mimarlık pratiğini anlamlandırmak için bir "lafı güzaf" olmadığını ortaya koyuyorlar. Söylemin vücut bulduğu en önemli mimarlık ürünü olan anıtlardan, Ballard yazınında mimarlık söylemine uzanan konu çeşitliliği içerisinde, Kayın'ın "özgürlük" söylemini örneklerle aktardığı yazı dikkat çekici.

 

Derginin yeni sayısının ağırlıklı bölümünü ise, Nisan ayında düzenlenen ödül töreni ile sahiplerini bulan XI. Ulusal Mimarlık Ödülleri oluşturacak. Bu dönem sergi ve ödül programına katılan 129 mimarın, 137 eser / 172 pano ile katılımı değerlendirildi. Yıllardır mimarlık pratiğini Ankara'da sürdüren ve meslek hayatı süresince mimarlığın kalitesine yönelik olarak sürdürdüğü taviz vermez tutumla tanınan Ziya Tanalı, Büyük Ödül'e (Sinan Ödülü) değer görüldü. Mimarlar Derneği 1927, Jale Erzen ve Mualla Eyuboğlu Anhegger'in Mimarlığa Katkı Dalı ödülüne değer görüldüğü bu dönemin Anma Programı'nda ise, 1930'lar modernizminin öncü figürlerinden, Cumhuriyet mekânının Batılılaşmasında Türk mimarlarının üstlendiği sorumluluğu en üst düzeyde taşıyan isimlerden Seyfi Arkan'ın gündeme getirilmesi kararlaştırıldı. Arkan'ı en iyi biçimde anlamak ve anlatabilmek üzere yapılacak çalışmalar bizim için oldukça heyecan verici.

 

Gerek XI. sergi ve ödül programı, gerekse Seyfi Arkan ile ilgili yapılan çalışmaları MİMARLIK'tan izleyebilirsiniz. Seçici kurulun rapor haline dönüştürdüğü değerlendirmeleri de içeren ödüller üzerine katalog çalışmasının hazırlıklarının başladığı haberini de buradan verebiliriz.

 

N. Müge Cengizkan
Bu icerik 766 defa görüntülenmiştir.