MİMARLIK
384
TEMMUZ-AĞUSTOS 2015
 
MİMARLIK'tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

YAYINLAR



KÜNYE
ÖDÜL

2015 Mies van der Rohe Ödülü, Szczecin Filarmoni Salonu’na

Her iki yılda bir Avrupa Komisyonu ve Mies van der Rohe Vakfı tarafından düzenlenen Mies van der Rohe Ödülü olarak bilinen Avrupa Birliği Modern Mimarlık Ödülü’nün bu yılki sahibi Szczecin Filarmoni Salonu projesiyle Barozzi / Veiga, Umut Vadeden Mimar Ödülü’nün sahibi ise Luz House projesiyle ARQUITECTURA-G oldu. Aday gösterilen 420 projenin arasından seçilen projeler, 8 Mayıs 2015 tarihinde Mies van der Rohe’nin Barselona Pavyonu’nda düzenlenen bir törenle duyuruldu.

Farklı ülkelerden nominatörlerin önerdiği projeler arasında Türkiye’den aday gösterilen 21 yapıdan biri olan Emre Arolat Architect’in tasarladığı Sancaklar Camisi, son elemeye kalan 40 yapı içerisinde yer aldı. 25 Şubat 2015 tarihinde duyurulan finale kalan 5 proje ise şu şekilde belirlendi:

  • Ravensburg Sanat Müzesi, Almanya. Lederer Ragnarsdóttir Oei
  • Danish Denizcilik Müzesi, Danimarka. BIG - Bjarke Ingels Group
  • Antinori Şaraphanesi, İtalya. Archea Associati
  • Szczecin Filarmoni Salonu, Polonya. Barozzi / Veiga
  • Saw Swee Hock Öğrenci Merkezi, İngiltere. O’Donnell + Tuomey

7 Mayıs 2015 tarihinde finalistlerin yaptıkları sunuşlardan bir gün sonra düzenlenen ödül töreninde 2015 yılının ödül sahipleri açıklandı ve Mies van der Rohe Ödülü sahibine 60.000 €, Umut Vadeden Mimar Ödülü sahibine ise 20.000 € para ödülü verildi.

Mies van der Rohe Ödülü’nün önceki sahipleri ise şu şekilde:

  • 2013 Harpa - Reykjavík Konser Salonu ve Konferans Merkezi, İrlanda. Henning Larsen Architects / Peer Teglgaard Jeppesen, Osbjørn Jacobsen, Studio Olafur Eliasson / Olafur Eliasson, Batteríid architects / Sigurður Einarsson
  • 2011 Neues Müzesi, Almanya. David Chipperfield Architects / David Chipperfield (Julian Harrap ile birlikte)
  • 2009 Norveç Ulusal Opera ve Balesi, Norveç. SNØHETTA / Kjetil Trædal Thorsen, Tarald Lundevall, Craig Dykers
  • 2007 MUSAC - Castilla y León Çağdaş Sanat Müzesi, İspanya. Mansilla+Tuñón Arquitectos / Luis M. Mansilla, Emilio Tuñón
  • 2005 Hollanda Büyükelçiliği, Almanya. OMA / Rem Koolhaas, Ellen van Loon
  • 2003 Hoenheim North Otopark ve Terminali, Fransa. Zaha Hadid Architects / Zaha Hadid
  • 2001 Kursaal Merkezi, İspanya. Rafael Moneo
  • 1998 Kunsthaus Bregenz, Avusturya. Peter Zumthor
  • 1996 Fransa Ulusal Kütüphanesi, Fransa. Dominique Perrault
  • 1994 Waterloo Uluslararası Garı, İngiltere. Nicholas Grimshaw & Partners / Nicholas Grimshaw
  • 1992 Belediye Spor Stadyumu, İspanya. Esteve Bonell, Francesc Rius
  • 1990 Yeni Stansted Havalimanı, İngiltere. Norman Foster+Partners / Norman Foster
  • 1988 Banco Borges e Irmão, Portekiz. Álvaro Siza Vieira

SZCZECİN FİLARMONİ SALONU, BAROZZI / VEIGA

Barcelona merkezli İspanyol ofis Barozzi / Veiga (Alberto Veiga, Fabrizio Barozzi) tarafından tasarlanan Szczecin Filarmoni Salonu, II. Dünya Savaşı sırasında hasar görmüş tarihî “Konzerthaus” bölgesinde yer alıyor ve tarihî kent merkezinin yakınlarında yeni bir kentsel bölge oluşturmayı amaçlıyor. Yapı, 1.000 kişilik senfoni salonu, 200 kişilik oda müziği salonu, sergiler ve konferanslar için çok amaçlı salon ve çeşitli etkinliklere evsahipliği yapabilecek geniş bir fuaye içeriyor. Tüm katlar boyunca kamusal bir aks olarak farklı fonksiyonları birbirine bağlayan merdiven, sentetik, aynı zamanda kompleks bir hacim olan yapıyı şekillendiriyor. Yapının dikey ve geometrik formlu çatısı, projeyi çevresindeki diğer yapılardan ayırıyor.

Plan şeması genellikle servis alanlarına hizmet veren çevresel bir halkayla tanımlanıyor. Bu tasarım bir yandan senfoni ve oda müziği salonlarının ortasında geniş bir boşluk yaratılmasını mümkün kılarken, bir yandan da yapının çevresiyle olan ilişkisini şekillendiriyor. Çatının dilimli formu, yapının şehrin parçalanmış kentsel profiliyle ilişkisini güçlendirmesi için tercih edilmiş. Kullanıma bağlı olarak değişen aydınlatmaların dışarıdan fark edilmesini sağlayan cam cephe, yapının hafif bir strüktür olarak algılanmasını sağlıyor. Cephenin sadeliği ve iç mekan sirkülasyonunun basit çözümü, salonun görkemli tasarımıyla zıtlık oluşturuyor.

Projeye ilişkin jüri görüşü ise şu şekilde: “Eski filarmoni yapısının yerine yeni bir kompleks tasarlamak amacıyla açılan uluslararası açık katılımlı yarışmada birinci seçilen proje, haklın beklentileri (senfonik müzik için büyük bir salon, oda müziği için daha küçük bir salon, üst katta sergi mekânlarını da içeren büyük bir fuaye) doğrultusunda geliştirilirken, aynı zamanda simgesel bir rol de üstlenmiş. Dikdörtgen formlu yeni bina kompleksini taçlandıran perdeli kalkan duvarlar, yakındaki şatonun siluetiyle diyalog halinde tasarlanmış. Proje, daha iyi bir gelecek uğraşındaki Szczecin kenti için tatmin edici bir biçimsel ve mekânsal strateji sunarken, kentsel yaşama saygınlığını teslim edip, kentin kendine özgü tarihî kimliğini çağdaş bir ‘anıt’ ile güçlendiriyor.”

LUZ HOUSE, ARQUITECTURA-G

Katalan mimarlık ofisi ARQUITECTURA-G, İspanya’nın Cilleros Kasabası’nda mevcut bir yapıyı dönüştürerek tasarladığı Luz House projesiyle Umut Vadeden Mimar Ödülü’nü (Emerging Architect Special Mention) kazandı. Düşük bütçe nedeniyle basitleştirilen tasarım, ekonomik ve bölgesel bağlama uyum amacıyla yerel teknik bilgi ve doğal malzeme kullanımını önemseyen bir yaklaşımla ele alınmış. Orta avluyu çevreleyen farklı seviyelerdeki dört katta toplam iki oda, bir salon ve bir mutfak bulunuyor. Avluyu kaplayan huş ağacı ise, salonu ve mutfağı yeşil bir iç mekâna çeviriyor. Avlunun çevresini her katta saran metal iskele, sadece dolaşım koridoru olmanın aksine aynı zamanda da iç avluyla ilişkilenilebilecek bir mekân olma niteliği taşıyor.

Projeye ilişkin jüri görüşü şu şekilde: “Projenin yapısal ve ekonomik kısıtlamalarını çok iyi anlayan tasarımcılar, bu sorunlara parlak bir çözüm getirerek, eski kasaba evinin taş duvarlarına yeni bir strüktür eklemişler. İşverenle doğrudan diyalog halinde olma ve programı yeni avlu etrafında inşa etme stratejisi, bu tek aile evinin basit ama verimli bir şekilde inşa edilmesini sağlamış. Mevcut taş cepheden ve kerpiç duvarlardan faydalanan mimarlar, çok düşük maliyetli yapı malzemeleriyle yüksek bir mekânsal nitelik elde etmeyi başarmışlar. Jüriyi etkileyen de mekânlardaki bu sadelik, yüksek çevresel niteliği, pişmiş toprak karolarla elde edilen renk paleti olmuş.”

Ayrıntılı bilgi için: www.miesarch.com/portal/site/miesarch

Bu icerik 1099 defa görüntülenmiştir.