343
EYLÜL-EKİM 2008
 
MİMARLIK’tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

DOSYA: UIA 2008 TORİNO: Mimarlığı Aktarmanın Yolları Üretilebildi mi?

KONGRE OTURUMLARINDAN

  • Küreselleşme
    Gaetan Siew
    UIA Eski Başkanı

    İngilizceden çeviren: Aydan Erim

MİMARLIK MÜZESİNE DOĞRU
İNGİLİZCE ÖZET / ENGLISH SUMMARY
TÜRKÇE ÖZET
YAYINLAR



KÜNYE
DOSYA: UIA 2008 TORİNO: Mimarlığı Aktarmanın Yolları Üretilebildi mi?

Mimarlık Meydanda!

Deniz İncedayı

1 Temmuz 2008 akşamı Torino'nun San Carlo Meydanı'nda farklı bir etkinlik vardı. XXIII. Dünya Mimarlık Kongresi kapsamında düzenlenen "Mimarlık Herkes İçindir" (Architecture is for All) başlıklı oturum, kentin tarihî meydanında aynı anda yerel kanallardan yayımlanarak gerçekleşti. Kongre programında oturumun amacı, kısaca, "topluma mimarlığın umutlarını aktarmak" olarak tanımlanıyordu. UIA Kongreleri'nde İstanbul'da da başarılı bir deneyimle yaşandığı gibi, mimarlığın toplumsal iletişimi, ön planda tutulan bir kriter oluşturuyor. Mesleğe dair tartışmaların, yeni yaklaşımların ve özellikle de eleştirilerin toplumla paylaşılabilmesi, kentlilerden gelecek taleplerin tasarım sürecinde varolabilmesi gibi yaklaşımlar çağdaş mimari ve kentsel tasarımda bilimsel araştırmalara da dayalı olarak geçerliliğini artırıyor. Mesleğin sosyal ve kültürel alana yansıması ve bu alanla bütünleşmesi çabaları kuşkusuz yeni değil. UIA'nın kuruluş yıllarından (1948) bu yana, mimarlığı sosyal, kültürel hizmet alanıyla birlikte değerlendirme yaklaşımı geçerliliğini koruyor. Ancak günümüzde giderek gelişen teknolojik olanaklar, iletişim ve bilişim kolaylıkları karşısında yansımaların hızlanması ve beklentilerin bu denli yükselmiş olması da doğal karşılanmalı.

 

San Carlo Meydanı'ndan toplumla paylaşılan düşünceler de bunun bir kanıtıydı. Programı yöneten Alessandro Cecchi Paone'nin konukları XXIII. Dünya Mimarlık Kongresi Başkanı Riccardo Bedrone, Abitare dergisi editörü ve mimar Stefano Boeri, SIAT ve Aiapp üyesi mimar Benedetto Camerana, Kongrenin Bilim Komitesi Üyesi ve Genel Raportörü Leopoldo Freyrie, Mimar Massimiliano Fuksas, Mimar Pier Paolo Maggiora, Mimarlık Eleştirmeni Joseph Rykwert, 2006 yılı İtalya Mimarlık Altın Madalyası Sahibi Italo Rota ve Mimar Cino Zucchi oldular. Mimari / kentsel tasarım süreci ve toplumsal ilişkisi çok yönlü olarak tartışmaya açılmıştı. Tarihî meydanı dolduran izleyicilerin yanısıra, konunun İtalyan kamuoyuna açılması aslında kongre boyunca İtalyanların izledikleri medya işbirliği ve toplumsal iletişim politikasıyla bütünleşmekteydi. Gerek günlük olarak hazırlanmış olan mimarlık gazeteleri (Il Giornale dell'Architectura) gerekse TV yayınlarında sıklıkla kongre haberlerine, konu ve konuklarına yer verilmesi, programın başarılı bir yönüydü. Dünya Kongresi fırsatını değerlendirerek etkinliklerin gerçekleştirildiği tarihî mekânları da topluma, kentlisine tanıtmayı hedefleyen İtalyan basın yayın organlarını bu açıdan kutlamak gerekir.

 

Başarılı restorasyon çalışmalarıyla kongre etkinliklerine sunulan korunmuş binalar, kültür merkezine dönüştürülmüş Lingotto Fiat Fabrikası, sergi mekânları olarak düzenlenmiş olan mekânların başarılı kullanımları, belki de kongrede aktarılan mesajların ötesinde topluma mimarlığı, kültür değerlerini, kamusal kullanımı ve miras değerlerini anlatıyordu. Bu açıdan bakıldığında mekânsal değerlendirmeleriyle Torino'nun fırsatını iyi değerlendirmiş olduğu söylenebilir. Kent içine yayılan sergileri gezerken, birçok ziyaretçi mekânların başarılı koruma / yenileme projelerinden, kullanım önerilerinden etkilendi. Bu noktada ayrıca "Dünya Tasarım Başkenti - Torino 2008" etkinlikleri çerçevesinde düzenlenen sergilerin de kent içinde Dünya Mimarlık Kongresi programıyla bütünleştirildiğini belirtmek gerekli.

 

Böyle bir değerlendirme açısıyla konuyu tekrar San Carlo Meydanı'na getirirsek, meydanın, kamusal alanın kamuyu mimarlık tartışmaları ve düşüncesiyle buluşturmadaki katkısından sözedilebilir. Tarihî meydanındaki etkinlik, kongrenin talihsizliğe uğrayan açılış resepsiyonunun sonrasında adeta özel bir açılışı simgelercesine buluşturucu ve etkileyiciydi. Katılımcıların meydana gelmesiyle meydan ve civarındaki eğlence, yeme-içme mekânları doldu, taştı. Mimarlık meydandaydı, yaşamın içinde, tartışılmaya hazır. Oturumda sürdürülen sohbet bir taraftan, kongrenin hazırlık aşamasından gerçekleştirilmesine kadar uzanan sürece ait bilgileri, mimarlığın güncel tartışma konularını, yıldız mimarların değerlendirmelerini, kültürel değerlerin mimarlıktaki yansımalarını sorgulamaya devam ediyordu...

 

Bu icerik 1275 defa görüntülenmiştir.