342
TEMMUZ-AĞUSTOS 2008
 
MİMARLIK'tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

DOSYA: XI. Ulusal Mimarlık Sergisi ve Ödülleri, 2008

İNGİLİZCE ÖZET / ENGLISH SUMMARY
TÜRKÇE ÖZET



KÜNYE

TÜRKÇE ÖZET

ETKİNLİK
“Riga, Gizli Başkent” Fotoğraf Sergisi
Gül Ezen’in, art nouveau mimarlığının nitelikli ürünlerini barındıran Letonya’nın başkenti Riga’nın doğal ve mimari güzelliklerini yansıttığı “Riga, Gizli Başkent” adlı sergisi, Ankara’da izleyicisi ile buluştu. Fotoğraflar, Riga’nın kentsel peyzajının yanısıra, ve özellikle, yapıların detaylarına odaklanıyordu.
 
Örgütlenmenin 100. Yılında Mimarlar Odası, Doğumlarının 100. Yılında Sedad Hakkı Eldem ve Emin Onat
Türkiye’de mimarlık örgütlenmesinin 100. yılı kutlanıyor. Emin Onat ve Sedad Hakkı Eldem’in doğumlarının 100. yılının, mimarların örgütlenmeye başlaması ile aynı tarihlere rastlaması ve Cumhuriyet tarihimizde önemli izler bırakmış iki mimarın da, yetiştikleri ve kurdukları mimarlık okulları tarafından 2008 yılı boyunca çeşitli etkinliklerle anılacak olmaları, Mimarlar Odası’nın tüm etkinlikleri birleştiren bir program oluşturmasına olanak sağladı.
 
GÜNCEL
Dünya Mirası İstanbul’da UNESCO ile Yeniden Buluştuk / Deniz İncedayı
UNESCO Dünya Mirası Komitesi üyeleri 8-13 Mayıs 2008 tarihleri arasında incelemeler yapmak üzere İstanbul’daydılar. İncelemeler, 2006 yılında UNESCO ve ICOMOS üyelerinden oluşan heyetin hazırladığı İstanbul Dünya Mirası Sit Alanı başlıklı raporda değinilen kritik noktalar ve uyarılar konusundaki gelişmelerin izlenebilmesinin yanısıra, kentin Dünya Mirası Listesi’ne kayıtlı alanlarındaki dönüşümü gözlemeyi amaçlıyordu.
 
DOSYA: XI. Ulusal Mimarlık Sergisi ve Ödülleri, 2008
Mimarlar Odası’nın her iki yılda bir düzenlediği ve bu yıl XI. dönemi gerçekleştirilen Ulusal Mimarlık Sergisi ve Ödülleri programı, Atilla Yücel başkanlığında, Abdi Güzer, Tülin Hadi, Cengiz Kabaoğlu ve Uğur Tarhan’dan oluşan Seçici Kurul’un çalışmaları sonucu tamamlandı. Dosya kapsamında, Seçici Kurul’un ortak raporu ve Seçici Kurul Başkanı’nın kişisel görüşlerinin yanısıra, sergi ve ödül programı ile ilgili mimarlık kamuoyunda tartışma yaratan konular ve “katılım koşullarına uymadığı gerekçesi ile değerlendirme dışı bırakılan eserlere” ilişkin Mimarlar Odası açıklaması yer buluyor. “Büyük Ödül” (Sinan Ödülü), “Mimarlığa Katkı Dalı Başarı Ödülleri” ve “Anma Programı” için belirlediği ödüle değer görülen isimler ile, Yapı, Proje ve Fikir Sunumu dallarındaki ödüllere, kapsamlı biçimde dosya içinde yer veriliyor.
 
MİMARLIK VE KÜRESELLEŞME
Kapitalist Dünyada İdeal Kenti Biçimlendirmek: Yeni Moskova’da Mimarlık / İrina Korobina
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın programında yer alan “Türk Kültür Yılı” dizisinin ilk ayağı, bu yıl Rusya Federasyonu’nda gerçekleşiyor. Türkiye mimarlığını temsil eden yaklaşık iki yüz yapıdan oluşacak bir sergi, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı’nın düzenleyiciliğinde gerçekleşiyor. Serginin açılışında düzenlenecek “Türkiye ve Rusya’da İdeolojinin Mimarlığa Etkisi" başlıklı panelde tartışılacak SSCB sonrası Moskova mimarlığını, Rusya Bilimler Akademisi Çağdaş Mimarlık Merkezi Müdürü İrina Korobina aktarıyor. Korobina, Moskova’yı, farklı zamanlarda üretilmiş, tümüyle farklı ideolojilerle biçimlenmiş, türlü ideal kent örneği parçalarını biraraya getiren dev ölçekli bir eklektik alan olarak tanımlıyor.
 
YARIŞMA
Adana Ziyapaşa Mahallesi, Mimar Sinan Parkı Kesimi Kentsel Tasarımı
Adana Büyükşehir Belediyesi ile Mimarlar Odası Adana Şubesi, Adana kentinin Seyhan nehri vadisi boyunca ağırlık kazanan rekreasyon alanı ve kent merkezinin yakın komşuluğunda yer alanın, kent bütünü ve Adana halkı adına ağırlıkla kültür, turizm, alışveriş, yeşil ve açık alan gibi işlevlerle yeniden düzenlenerek farklı bir kimlikle kente kazandırılması amacıyla, serbest, ulusal ve tek kademeli olarak yarışma düzenledi. Jüri değerlendirmesi sonucunda 3 ödül, 5 mansiyon ve 5 satınalma ödülü verildi.
 
CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI
Modernleşme ve Cumhuriyetin Kamusal Mekân Modelleri / Özlem Arıtan
Genç Cumhuriyetin devlet eliyle yürütülen modernleşme projesi, Türkiye’nin hemen her kentinde, kamusal mekânda karşılığını buluyordu. Yazar, özellikle 1923 ile 1950 arası geliştirilen kamusal mekân modellerini, rasyonel / seküler / kolektif / devlet merkezli modernleşme anlayışı çerçevesinde, kentsel / kırsal ve mimari ölçekte değerlendiriyor.
 
YAYIN DEĞERLENDİRME
Tereddüd ile Fark, Tekerrür ile Tekrar Diyalogu ya da Bir Derleme Bin Nasihatten İyidir / Halil İbrahim Düzenli
Yayın politikasını yılda bir kitap olarak belirleyen Akın Nalça Kitapları, beşinci kitabını yayımladı. Tasarım ve içerikleriyle farklılıklarını ortaya koyan kitapların sonuncusu, Bülent Erkmen’in tasarımıyla, Bülent Tanju’nun editörlüğünde, Tayfun Gürkaş’ın yardımcı editörlüğünde çıkan Tereddüd ve Tekerrür ismini taşıyor.
 
MEA ARCHITECTURA MEA CULPA
Manastır, Yalı ve Villa / Gürhan Tümer
Atlas Okyanusu’nda, Fransa’ya ait bir ada vardır. […] Orada bir manastır vardır. O manastırı oluşturan binalar, o adayla, o kayalıkla öylesine bütünleşmişlerdir ki, görenler, onların birlikte yaratıldıklarını düşünürler. Sanki yeryüzünden gökyüzüne yükselen kayalar yavaş yavaş manastır binalarına; manastır binaları da aşağılara indikçe, kayalara dönüşmüşlerdir. Yani bir tür “vahdet-i vücut” sözkonusudur. […] Oysa, Villa Savoye örneğinde, durum çok farklıdır. Le Corbusier’nin bu ünlü yapısı Poissy’dedir; ne var ki oralı değildir. Aslında Villa Savoye sanki dünyalı değildir, buraların yabancısıdır. […] Biraz sonra, havalanıp gidecektir başka yerlere, başka gezegenlere; oralarda bir yerlere konacaktır; konup konaklayacaktır bir süre oralarda.

Bu icerik 2290 defa görüntülenmiştir.